Uppdaterade mig lite på nyhetsfronten tidigare ikväll.. där stog bland annat att läsa om hur dyrt det kommer bli att minska koldioxidutsläppen. Ja men hur högt pris kommer vi få betala om detta inte görs undrar jag? Ibland blir jag så trött på att allt handlar om pengar.. större delen av befolkningen köper mat som snart består av mer tillsatser än råvara, smörjer in sig med petroleumbaserade krämer och lotions, använder disk-, tvätt- & rengöringsmedel som skadar vår miljö på olika sätt, allt på grund av den anledningen att det finns människor som tjänar ohyggligt mycket pengar på det. Varför använda en bra produkt när man istället kan tillverka en mycket billigare på konstgjord väg? Ta kyckling tex. där man inte bara tillsätter salt, socker, stabiliseringsmedel, antioxidationsmedel & konserveringsmedel utan även sprutar in 20% vatten. "De svenska producenterna har enats om en maxgräns på 13 procent vätska" vet dock inte om det känns helt okej iallafall, jag menar, BARA 13% vätska? Vi skulle också kunna prata om vissa klädkedjor vars utsläpp av miljögifter, vid val av tvättmedel till sina kläder, ligger 20ggr över rekommen- dationerna. När man VET att detta förgiftar våra vatten och bidrar till sämre fortplantning hos fiskar kan jag överhuvudtaget inte förstå hur man tänker?! Om man tänker?
image56image57

Liknande inlägg

5 kommentarer

syster-yster

25 Apr 2008 00:43

Jag är så stolt över dig för att du belyser så viktiga problem, jättebra skrivet å jag håller med till 100%. En STOR del av att fler inte bryr sig är för att dom inte orkar ta reda på mer fakta innan dom köper olika produkter. Bara för att det står "light" på en yoghurt så betyder ju inte det att den är bra. Det har handlat om fett alldeles för länge och jag tror att det sitter kvar i människor att så länge livsmedel är "smala" så är de ofarliga. Och när det gäller kläder så är jag själv inte så insatt i vilka kedjor som är miljömedvetna men jag har ju mina aningar och försöker ta reda på mer om det. Den som inte frågar han får aldrig veta och problemen försvinner inte bara för att man inte är medvetna om dem. Kepp up the good work. Love you, sis!

TuffLoysan

30 Apr 2008 07:52

Ahh, härligt =) Vart/när/hur kan man få tag på dom då? Jo har juh provat det men tycker inte riktigt det fungerar.. ska juh va dom här påsarna som verkligen ser ut som riktigt snus, men fanns visst inte i Krokom när jag skulle ha det i förrgår. Så det fick bli värdelösa choice.

Tanya

30 Apr 2008 10:54

Tänkte på det här med light-produkter som Veronica nämnde.. Det är jue så att jue "light-are" produkterna är, jue mer skit måste dom tillsätta, för att kompensera upp för det dom tagit bort.. Det är nog folk absolut inte medvetna om. Det är mycke som är intressant i din blogg Angelica =)

TuffLoysan

30 Apr 2008 11:18

Har juh som sällan vägarna in till staden. Dock skulle jag ha tagit en sväng in framöver.. måste ha nya byxor som passar, hahaha.. vet dock inte när det blir. Men skulle du ha vägarna förbi Krokom så är det bara att höra av dig, för jag befinner mig juh i närheten varje dag. Å har inte du hört av dig innan, så gör jag det när jag väl tar mig in till staden =) Bor numera på Ringvägen. Ganska centralt och bra =)

Angelica

30 Apr 2008 17:43

Ni har så rätt om lightprodukterna, får se kanske jag skriver något om det framöver. Roligt att ni gillar bloggen!

Kommentera

Publiceras ej