Läste i tidningen att vi slog rekord i pantning förra året, även att vi ligger väldigt högt när det gäller annan återvinning också. Det gör mig glad. Jag har någonstans snappat upp att aluminium är det som tar mest energi att tillverka men samtidigt minst att återanvända, bara 5% om man jämför med att göra nytt. Men det tar tid att förändra åsikter och gamla vanor, se bara på killarna på jobbet som kolla snett på mig de första veckorna när jag envisades med att samla ihop alla pappersförpackningar och aluminiumburkar för att ta med mig och återvinna på vägen hem (det hade dom aldrig varit med om), sen skrattade dom åt mig, nu samlar dom ihop och ger dem till mig.
Jag tvingar ingen annan att sortera (ska va Ecke då) men kan meddela att känslan när man gör det är väldigt tillfredsställande, känner mig lite stolt när jag kan gå ner till soprummet eller till återvinningsstationen och slänga en hel kasse tidningar i rätt kärl.

Och till alla dem som säger att :"det spelar ingen roll om man sorterar eller inte för allt hamnar på samma ställe iallafall" personligen tror jag att det används som en ursäkt för att kunna vara lat och slippa ta ansvar. För uppenbarligen gör det skillnad, stor skillnad.

Liknande inlägg

3 kommentarer

Eric Friman

12 Mar 2008 21:51

Känner mig väldigt utsatt i detta inlägg. Personligen slänger jag faktiskt mat i komposten och pant i tvättkorgen.

syster-yster

13 Mar 2008 10:02

jag kunde inte sagt det bättre själv! roligt att det börjar smitta av sig på fler dock! även om killarna på mitt jobb inte heller riktigt e på samma nivå så är det ändå en "happening" varje dag jag har med mig min matdosa och dom tycker alltid att det ser så gott ut och har t o m föreslagit att jag tar med mig sallad åt dem också mot en liten avgift. så sött så :)

Frida

20 Mar 2008 22:15

Meeeeen Hallå! Tänkte inte du tala om för lilla mig att du skaffat dig en blogg=(
Näe Angelica, inte coolt=)
Puss

Kommentera

Publiceras ej