Okej, nu börjar smärtan från stålröret jag fick intryckt i livmodern idag lägga sig lite och jag känner att det är dags för ett inlägg om preventivmedel. För om man som jag vägrar mata kroppen med hormoner (efter flera år av biverkningar), ogillar kondomer, inte vill få sämre känsel eller använda spermiedödande medel vilket är fallet med ett pessar, inte vill ha kraftigare blödningar eller har för kort livmoder för att kunna sätta in en spiral och inte har tid eller lust med ägglossningstester eller temperaturmätningar.. ja.. då kan det tyckas kört. MEN, så är inte fallet. Har du någonsin hört talas om billingsmetoden? Dom flesta har inte det nämligen, och inte heller jag var bekant med den till för ett par månader sen! Det är iallafall en metod som går ut på att vi kvinnor varje dag skriver upp konsistensen på vårat sekret och på så vis lär oss känna skillnad på icke fruktsamt och det fruktsamma sekret som uppstår kring ägglossningen, då vet vi när det finns risk (chans?) för att bli gravid och inte (detta tar ca 1 månad att lära sig). Metoden är vetenskapligt utprovad,
upp till 99% säker (när du lärt dig den riktigt) och kan användas av alla.. det spelar
ingen roll om du har oregelbunden mens, ammar eller närmar dig klimakteriet.

Den här metoden används över hela världen (och varför det inte pratas mer om den kan man fråga sig, även om jag misstänker att det i vanlig ordning handlar om att läkemedels-industrin inte skulle tjäna lika mycket pengar om vi lärde känna kroppens naturliga signaler istället för att använda oss av hormoner och andra tveksamma preventivmedel) och för er som känner att det här vore något för er finns det en bok som lär dig allt du behöver veta: "Billingsmetoden" heter den och är skriven av Evelyn Billings. Finns att låna på bibblan!

Liknande inlägg

2 kommentarer

Enok

21 Jan 2010 08:19

Jag har faktiskt hört talas om den och den kan användas åt det andra hållet också, alltså om man VILL bli gravid. Nu är den här metoden inte ett idiotsäkert sätt att skydda sej mot graviditet men klart värt att pröva om man inte skulle ha något emot en liten bebis. = )

Kicki

21 Jan 2010 22:24

Grymt! Jag ska låna boken.. var ner på stan idag, men då ringde mobilen och jag fick dra å jobba ganska direkt så jag hann inte! Men jag ska,ska,ska.. Jag har en fråga du! Vet du om någon bra men billig maskara?? MÅSTE byta genast!!

Kommentera

Publiceras ej