Vad jag förstår är det många som har svårt att veta vad dom ska köpa för hud-
/kropps- och hårvårdsprodukter. Och det med all rätt. För hur är det egentligen
meningen att man ska veta att en produkt är dålig när reklamen säger att det är
bra? Lyxigt, rent, förtrollande. Och modellerna sen! När du är "worth it", när
man marknadsför sig som "naturliga", "pure" & "icke djurtestat"-duktiga,
eller när en kräm kostar 600:-.. då borde det väl ändå ska vara bra?

När majoriteten av allt på hyllorna innehåller tveksamma eller direkt skadliga ämnen
och en vanlig svensson faktiskt inte kan latin, hur ska man då ha en ärlig chans??


Så jag ska göra det lite lättare och istället för att lista alla 100-tals kemikalier &
annan skit, som ju faktiskt inte alls har på din hud att göra, tänkte jag upplysa om
vad du kan kolla efter nästa gång shampot tar slut eller nytt smink ska införskaffas.

Det finns till exempel en del certifieringar att hålla utkik efter. Dom vanligaste som
vi kan hitta här i Sverige är bland annat: Ecocert, NaTrue och BDIH. Dessa har
var och en sina egna regler & bestämmelser för bland annat hur många % av
innehållet som måste vara ekologiskt samt vilka ämnen som är tillåtna och
inte. Detta är dock bara ett riktmärke att du är på rätt väg, du bör såklart
kolla innehållsförteckningen också och välja det som innehåller 100%
ekologiska eller äkta naturliga ingredienser, så kallat naturkosmetik.
Det absolut bästa är förstås att lära sig lite INCI-latin, då kan du
handla efter dina egna krav, eller köp märken som du vet är rena
och inte bara påstår sig. En del företag översätter dessutom
ingredienserna till svenska & det ger ju plus i kanten såklart.

I matbutiken eller varuhuset kan ju det här vara lite svårare
då typ 99.5% tillhör den "traditionella" hudvården &, för att göra
en lång historia kort, inte fyller just nån funktion mer än att sponsra
maktens män med ännu mer pengar samt ta över hudens egna funktioner.
Det går ju att hitta tex Weleda, Wise & Urtekram på utvalda ställen men det
blir förmodligen lättare att gå förbi en hälsokost på vägen hem om du inte riktigt
vet vad du letar efter. I huvudstaden åker jag gärna till "Gryningen" vilka i princip
alltid har dom bästa priserna och här hemma kan man ju alltid svänga förbi "EJs"
och köpa sin nya Lavera-tandkräm eller vad man nu behöver. Även "Turkos" på
köpmangatan erbjuder ett genomtänkt sortiment av schyssta produkter, tex
det grymma sminkmärket NVEY ECO. Beställa på internet är ju ett annat
alternativ förstås. Jag rekommenderar ofta svenska Dermanord/
Maria Åkerberg av den anledningen att dom har ett brett
sortiment vilket gör det lätt om man är "nybörjare", har
hyfsat humana priser (utom möjligen mineralpudret men det
är värt varenda krona) samt är skapt för vår nordiska hy. Deras
shampon är dessutom det bästa naturkosmetiska shampo jag provat,
dom gör rent, luktar himmelskt & är i jämförelse med många billigare märken
relativt drygt. TRY IT! Själv använder jag sällan mer än olivolja på huden med
nån droppe eterisk nu och då, men annars är jag svag för Wise, speciellt
deras serum! Och med det var lilla naturkosmetikskolan slut för idag!

Och det finns såklart fler märken där ute som är bra men jag har
valt att lyfta fram några av dom som jag gillar. Hoppas jag
redde ut nåt frågetecken iaf och att ni hittar något
som passar er. Lycka till i kosmetikdjungeln!

Liknande inlägg

4 kommentarer

Sophie-En liten familj på 3♥

12 Jun 2012 10:13

Gjorde den där ansikts scrubben med florsocker i söndags :) och en ny sats av bodyscrubb med socker och olivolja.



Sminket är ju tyvärr sämre på men ska bli bättre! Så fort jag har fått lite ansiktsbehandling av dig ska jag shoppa på mig bra smink! :)



Vi får ta och ses nått du jag o maria innan du far till staterna! :)

Isabelle

13 Jun 2012 12:30

Älskade smarta vän.. Nu har jag sett till att det blir beställt aleppotvål till butiken, och ekologiska imsevimse tygbindor och sånt. letade igenom halva din blogg innan jag hittade inlägget om tvålen! Visste det skulle vara någon speciell =)

Tack för att du ger mig så många bra tankar och energi.

PS jobbar på det där med sminket....

Kram

Angelica

13 Jun 2012 17:13

Men vad roligt! Aleppotvålen är ju en klass för sig helt klart. Tack själv, du är ju en av mina inspirationskällor!<3 Och vill man underlätta för sig kan man ju klicka på miljö-kategorin till höger så slipper du leta lika mycket ;) Där hamnar alla såna här inlägg. Kanske kommer och hälsar på dig i butiken nån dag om jag får! Kram

Isabelle

14 Jun 2012 22:12

Jo, jag hittade miljö-kategorin tillslut, blev lagomt mycket lättare ;) Om du får?! OM DU FÅR?!! Vore superroligt! Du får komma då jag precis ska till att sluta så kan vi umgås lite =) Kram

Kommentera

Publiceras ej