Efter att ha inventerat bland alla mina naturkosmetik-produkter, förberett mig inför
sommarens ekologiska vaxningar, gjort underbart doftande ört-ansiktsvatten, gett
huden en välbehövd ler-kick och toppat med härliga vegetabiliska & eteriska oljor
så känner jag mig redo att ge lite av mig själv igen. Dom flesta jag känner vill
nämligen använda schysst hudvård men tycker det är för dyrt, så jag tänkte
ge ett litet exempel på att det inte alls är dyrt! Jag lägger säkert inte
ens ner 10 kronor i månaden på min hud, är dessutom lite lat och
orkar sällan hålla på så jag håller det oftast väldigt enkelt.

Morgon: Badda lite kallt vatten i ansiktet och smörj
därefter in huden med lite ekologisk extra virgin olivolja.

Kväll: Badda in varmt vatten i ansiktet, massera upp huden med olja.
Blöt sedan en cellulosasvamp eller tvättlapp att rengöra ansiktet med.
Badda ansiktet med lite kallt vatten & avsluta åter med några droppar olja.

Ansiktspeeling: Blanda florsocker & olivolja. (räcker med att peela nån gång i mån)

Kroppspeeling: Blanda socker & olivolja. Vi använder såklart ekologiskt socker!

Mask: Blanda havre med lite vatten och några droppar olja, låt stå en stund.
Mixa ihop till en "gröt". Smörj gärna in dig med lite extra olja innan applicering!
Närande, läkande, återfuktande & lugnande. Passar även den mest känsliga hyn.


Och ja, det var typ det! Sen kan man såklart göra rengöringsmjölk, ansikts-
vatten, ta ört-ångbad, använda olika oljor, nån droppe eterisk här och där, köpa
krämer, föredra andra masker eller peelingar osv men jag tycker vi börjar sådär!

Skulle på kul gå in på Åhlens hemsida & kolla upp vad rengöring, ansiktsvatten
och hudkräm skulle gå lös på men det var så mycket flashiga namn att jag inte
ens kunde lista ut vad som var vad.. men gemensamt hade dom iallafall att
samtliga kostade bra mycket mer än vad du får fört! Är det guld i plasten
eller
? Hur många burkar man går lös på under ett år vet jag inte heller
men en annan hinner väl använda 1 liter olivolja per år kanske, till
hela kroppen! Och överdriver vi det blir det ju ändå inte en tia i
månaden! Nu handlar ju egentligen inte det här om pengar,
utan om att välja vad som är bäst för både dig och det stora
kretsloppet vi alla är en del av. Jag ville mest bara visa på att det
inte alls behöver vara dyrt att unna sig riktigt bra hudvård samt att du
kanske inte behöver alla dom där grejerna media säger att du ska köpa?!

Liknande inlägg

2 kommentarer

Tessi

18 Jun 2012 21:03

Bästa masken är bakpulvermasken.

Blanda bakpulver tillsammans med lite honung eller yoghurt.

Det är absolut bästa sättet få bebisen hud!!

Finns i de flesta köksskåp ;)

Svar: Vad kul att du delar med dig, mer sånt tack! :) Och när jag väl lyckas leta mig ut till Sickla igen har vi en del att ta igen det hoppas jag du vet ;)
Angelica

syster-yster

18 Jun 2012 22:00

har du nåt sjysst recept på ansiktsvatten? läste att man kan blanda gurka å grönt te. puss!

Svar: Den var ny men kan tänka mig att den verkar både avsvällande och uppfriskande! Jag sitter ju på en uppsjö av torkade örter här ute och skulle verkligen rekommendera att göra ansiktsvatten av det. Man tar helt enkelt en nypa av 1-3 örter (beroende på vilken effekt man är ute efter) och häller över en dl kokande vatten. Sen låter man det bara stå och dra tills det svalnar, silar bort örterna och häller upp på flaska. Håller ca 3-4 dar i kylskåp! Gjorde veckans andra sats tidigare ikväll, håller just den mixen för mig själv men lystern kom på en gång och det doftar ljuvligt!!!:)
Angelica

Kommentera

Publiceras ej