Efter Cusco tog jag nattbussen till Arequipa, fick som vanligt ca 2 timmars sömn men hade inte räknat
med något annat. Kom fram redan kl 6 på morgonen och var på väg att leta mig till lokalbussarna,
men återigen var ju det för farligt för mig som ensam tjej med all packning den här tiden på
dygnet och jag skulle garanterat bli rånad enligt tjejerna i informationen, så tog en taxi
för 19:- istället. Min chaufför skällde ut taxi-killen som sekunderna innan försökte
få mig att betala 26:- för att åka med honom men hade läst att det inte skulle
kosta mer än 8 soles så hade inte tänkt betala det ändå. Efter en kvart
kunde jag checka in på mitt hostel, hade tänkt sova men annat kom
ivägen och dagen ägnades istället åt att göra stan. Gick till marknaden och
var runt centrum ett par varv men det finns faktiskt inte så värst mycket som tilltalar mig här.
         
Anledningen att åka hit var istället Colca Canyon, en av världens djupaste canyons, där man bland
annat kan göra en massa trekking eller se dom gigantiska kondorerna med en vingbredd på över
3 meter! Hade velat göra någon vandring men kände mig verkligen inte i form & bokade därför
en 15-timmars tur istället. Skulle bli upplockad redan 02.30 samma natt. Det bästa hade i det
fallet varit att försöka somna i tid men ju senare det blev ju mer tänkte jag att det inte va nån
mening & höll mig istället vaken, dålig idé. Guiden kom och hämtade mig endast 15min
efter utsatt tid. I bussen satt tyska Lars som bor och jobbar på Galapagos så vi hade genast
massa att prata om. Efter några timmar stannade vi för frukost & under dan sen gjorde vi massa
stopp vid vulkaner, små marknader i olika byar, utkiksplatser & självklart vid "mirador del condor".
         
         
         
         
         
Efter att ha frusit hela morgonen i den kalla bussen stod nu solen högt och värmen var påtagande.
En migränhuvudvärk var på gång. Lyckligtvis hittade jag en ynka smärtstillande i byxorna
som legat där sen besöket i Titicaca men tyvärr hjälpte den inte något vidare utan
började istället må sämre. När vi stannade 1 timma för att bada i hot springs
mådde jag skit, var dödstrött och ville bara spy. Stannade därför i bussen och sov
40 minuter innan vi åkte vidare för att äta lunch. Min guide trodde jag hade fått höjdsjuka
och gav mig därför koka-te, försökte sedan äta lite & inbillade mig att det kändes lite bättre.
                          
      
                   
När jag hela vägen hem sen hade orolig mage och cevichen jag ätit stod mig upp i halsen började varningsklockorna ringa och jag hann inte mer än kliva in på hostlet igen för att hämta min
packning innan en förmodad magsjuka var ett faktum. Mina planer att spendera natten
på en buss norrut var därför bara att avboka och jag checkade in igen. Hamnade i
ett dorm tillsammans med en kille från England som hade hoppat av sin läkar-
utbildning efter 2 år och han rådde mig att stoppa fingrarna i halsen för att
skynda på processen. Sagt och gjort, visste att jag snart skulle börja spy ändå
så varför vänta? Inte den roligaste natten thats for sure men mår lite bättre nu iallafall
så var till busstationen tidigare idag och ska prova min lycka med nattbussen ikväll istället.
    

Liknande inlägg

2 kommentarer

syster-yster

06 May 2014 02:06

aaaaah vad mkt häftiga grejer du gör!!! :) hoppas du unnar dig lite mer sömn snart <3

henke

06 May 2014 21:57

Colca Canyon var ett stor jävla ripoff! man fick ju inte se själva canyonen om man inte gjorde minst en 1 dagstrekk, man såg bara början från kondor utsiktsplatsen :( helt klart ovärt, men tack för tipset om filten :)

Svar: jo tack, kände lite samma sak.
Angelica

Kommentera

Publiceras ej