Anlände till Lima efter mörkret föll den 7:e och tog där en taxi till Miraflores, ett populärt område
som har en massa restauranger, butiker samt en park full med katter. Valde att checka in på samma
hostel som Henke, Dag och massa andra svenskar visade det sig. Både jag & Dag var förkylda så blev
en snabb sväng på stan för att äta innan vi avrundade kvällen. Dagen efter började med en promenad
till shoppingcentret "Larcomar" som ligger inbäddat i bergsväggen längst kustremsan. På vägen dit
blev vi stoppade av en taxichaufför med 2 medelålders kvinnor i baksätet som undrade om vi hade
växel på en tio-sedel. Anade oråd och sa att jag bara hade en 50-centare men killarna ville vara snälla
och fiskade fram mynt för att växla, då ville han helt plötsligt ha 50 soles till och rätt vad det var stod
Dag där med 3st 20:or i näven, falska naturligtvis fick vi klart för oss ganska snabbt. Fick höra igår att
Dags vän Jonathan råkat ut för exakt samma sak nu när han kom till Lima, fast med 200 soles (460:-).
    
                       
Släpade iväg m Henke till tandläkarn på eftermiddagen. Besöket resulterade i en chockad tand-
läkare som snarast möjligen rådde honom att dra ut tanden i fråga då det inte såg bra ut och han
hade en rejäl infektion i det omliggande tandköttet, som hon för allt i världen inte kunde förstå
att han inte hade ont av. En omedelbar 7-dagars antibiotika-kur inleddes samma kväll och två
dar senare drog hon ut tanden, som kan ha varit det otrevligaste jag sett på länge. Inte ens
500:- gick det på.. konsultation, röntgenbilder, återbesök, bedövning, utdragning och
antibiotika. Plus "Bon o Bon" -chokladen såklart. Frågade om dom verkligen tyckte det var en
bra idé att som tandläkare ge sina patienter choklad vid varje besök men dom skrattade bara till svar..
          
Var även till huvudstadens svarta marknad "Polvos Azules" som egentligen bara är ännu ett köpcenter
fast i ett dåligt område. Jag ville kolla på kameror. Efter några vändor gick jag fram till en av diskarna
och frågade om jag fick kolla på en av deras nyare Canon-kameror. 2 tusen soles (4600 kronor) ville
dom ha men när jag slår igång kameran och kollar bildhistoriken vill jag bara kasta skiten i golvet.
Minneskortet är fyllt av bland annat festbilder på en tjej och hennes kompisar och jag blir så jävla
förbannad. Först och främst för att jag förstår att detta är stöldgods, sedan för att dom har mage
att försöka sälja den till nypris, för att detta är LAGLIGT i Peru, för att hon förmodligen va mer
eller mindre förkrossad när hon förlorade sin kamera samt för att dom är så jävla dumma
att dom inte ens raderar minneskortet innan dom försöker sälja den. Förutom Cusco/Machu
Picchu känner jag bara att Peru, som jag haft såna enorma förväntningar på men endast levererade
en käftsmäll, bara är ett jävla skitland fyllt med människor som försöker blåsa, råna & förvirra en.
Nu drar jag alla över en kam igen, träffat fina människor här också men tyvärr har jag svårt att se
det genom allt det andra. Tappade iallafall all lust för landet i det ögonblicket och ville inte
stanna 1 sekund till i Lima varför jag redan morgonen efter packade ihop alla grejer & satte
mig på ännu en 20-timmars buss tillsammans med grabbarna, den här gången mot värmen.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej