Nu är det snart EU-val och egentligen hade jag bestämt mig för att inte rösta men insåg att
jag måste ändå. Har man chansen att påverka till det bättre vore det dumt att låta bli.
Så frågan är den, vad bör ett parti jag röstar på engagera sig i för något?

Klimatet och en hållbar utveckling
Ekologisk odling och förnyelsebar energi. Avskaffa kärnkraften och övergå till mer hållbara
alternativ som vindkraft och solenergi. Ett jordbruk som ska vara kretsloppsanpassad och
ekologisk, utan miljöfarliga kemikalier och bekämpningsmedel. Bort med växtbesprutning
och konstgödning som förstör naturens mikrobiologi och tillsatser som förgiftar vår mat.
Azofärgämnena tex som var förbjudna här ända fram till 99, då EU:s regler började gälla.
Stoppa EU-ländernas utfiskning av haven, återskapa Östersjön som ett rent och friskt hav
i ekologisk balans, med säker sjöfart, uthållig fiskenäring och som en god rekreationsmiljö. 
Skärpt kemikaliepolitik vilken även ska omfatta vattenutsläpp av kemikalie-/medicinrester.
Alla människors lika värde
Människohandel, trafficking, rasism, främlingsfientlighet och jämnställdhet.
Etisk djurhållning
Ett starkt djurskydd. Bort med långa och onödiga djurtransporter inom EU.
Mindre makt till EU
NEJ till euron

Men jag har ett problem.. var till en början helt säker på mitt val, tills jag började läsa på
och då insåg att några partier drar åt samma håll och det gör mig lite förvirrad ärligt talat. 
Samtliga 3 partier jag väljer emellan delar nämda åsikter och det gör det hela lite svårare.

Junilistan:
Säger även JA till fildelning.
Vill halvera EU-avgiften (är nu 3 300:- per person varje år)
Och införa budgetkontroller för att få bukt med allt fusk och slöseri i EU. 

Vänstern har en stark miljöpolitik och jobbar för:
Ett bevarande och skydd åt alla djurarter samt att skapa ett hållbart skogsbruk.
Att djurförsök samt uppfödning av djur för pälstillverkning bör förbjudas.
Noggrannare kontroller av slakterier för att se till att djuren hanteras på ett värdigt sätt.
Minskade utsläpp av koldioxid via ex gratis kollektivtrafik åt alla för att minska bilåkandet.
Tydligare varumärkningar för att kunna undvika tex genmodifierad mat och importerat kött.

Miljöpartiet vill:
Ha tydligare innehållsförteckning, ursprungsmärkning samt minska köttkonsumtionen.
Stoppa all utvinning av kol och olja, kraftigt minska koldioxidutsläppen och satsa på
att utöka järnvägarna istället för flygplatser & vägar som för närvarande prioriteras.
Föra en fiskepolitik anpassad till arternas och ekosystemets fortlevnad, att vi
slutar tömma haven på fisk och istället låter bestånden växa sig starka.
Att ett miljöriktigt omhändertagande av elektronikavfall införs.

Skulle någon som faktiskt är insatt i politik på riktigt kunna
förklara för mig vad de största skillnaderna mellan
dessa olika partier egentligen är?

Liknande inlägg

7 kommentarer

TuffLoysan

29 May 2009 22:58

Hahah.. en annan är verkligen inte insatt, men ska ändå jobba på valdagen i Krokom med att ta emot röster =) Ska inte rösta själv. Hoppas du får nån klarhet i det hela.



Och visst är det superkul när vågen visar på minus =) Kul att se att det lönar sig.. även fast man är på slappsidan ibland =) Men jag tror absolut att anledningen att du inte går ner i vikt är för att du bygger muskler ist. Å det är inte fy skam. I mitt fall är det inte vikten som är det viktigaste. Skulle utan problem kunna väga mer bara jag blev av med magen. Men när jag går ner i vikt så vet jag att det försvinner en del från magen. Så jag kör i den banan =) Men när jag kommit till en så pass låg vikt att jag nöjer mig så blir det till att verkligen träna bort magen och fortsätta hålla sig i form =)



Blommorna är nu planterade. Frågan är bara om dom lyckas överleva och växa sig stoooora under sommaren =)

TuffLoysan

29 May 2009 23:21

Jag har för mig att man ska kunna rösta fast man inte har sitt röstkort. Men jag tycker hela den där biten är lite strulig. Men på utbildningen jag var på sa dom att man ska kunna rösta vart som helst. Men sen är jag osäker på om det gäller på själva valdagen eller om det är bara på förtidsröstning man kan göra så. Men gå in å läs på val.se så kanske du får svar. Borde stå nånting där.



Åhh.. den övningen skulle nog kunna vara bra =) Blir spännande det.



Hahah.. stämmer det.. och visst är det lite konstigt.. speciellt med tanke på att vi båda umgicks en hel del med Sara.. fast inte samtidigt då.. heheh.. men jag tror det kan ha berott på att jag lite höll mig undan när du var i närheten, för jag tror att jag inte riktigt tyckte om dig på den tiden =) Sorry för det =)

Tanya

29 May 2009 23:26

Det lät inte som en dum lägenhet, ska vi byta? =) haha, nej men som det lät så finns det nog någon som ska ta över vår lägenhet. Låg lite i risken för dubbel hyra, och 9000kr lite drygt hade blivit en lite väl saftig räkning.



Å det här med valet, känner mig inte ett dugg insatt. och dåligt med information har det varit. Men nu får jue jag inte ta ställning i ett sådant här val ändå.. vilket kan tyckas lite synd om man verkligen hade velat bidragit med något.

Anonym

30 May 2009 08:44

Jaa du lilla nejlica vad gör man. har precis lika svårt att välja som du.Menar de Exakt samma sak eller?

Jag skulle vilja ha en blandning mellan mp och vänstern.Och lite Mona också.Och definitivt hårdare straff för vissa brottslingar!

Jag har inte fått mitt röstkort!? Det är också ett bekymmer..



kram therese

Anonym

30 May 2009 08:46

Jaa du lilla nejlica vad gör man. har precis lika svårt att välja som du.Menar de Exakt samma sak eller?

Jag skulle vilja ha en blandning mellan mp och vänstern.Och lite Mona också.Och definitivt hårdare straff för vissa brottslingar!

Jag har inte fått mitt röstkort!? Det är också ett bekymmer..



kram therese

Patrick

01 Jun 2009 16:20

Jag trodde miljöpartiet var positivt inställt till EU? Jag gillar inte att vi är med, allt från hurvida vi ska få snusa eller godkända längden av bananer ska bestämmas, usch.



Det är vissa som säger att "vi kan ju påverka med goda Svenska värderingar". Som min bror sa, om du sitter i en bil med värmen på långt uppe i Norrland på vintern och så vevar du ner rutorna: Kommer det bli varmare där ute, eller är blir det kallare inne i bilen?



För mig lutar det mot vänsterpartiet, dom lyckas för det mesta representera mina åsikter jävligt bra.

jessica

04 Jun 2009 09:58

ja är inte alls jätte insatt,men ja ska antigen rösta på vänstern eller socialdemokretarna för ja anser att dom har vettigast politik och den gynnar mest det "lilla människan" i dom stora frågorna

Kommentera

Publiceras ej