Ett sminkföretag i England som säljer skönhetsprodukter har efter en undersökning kommit fram till att genomsnittskvinnan utsätter sig själv för 515 kemiska ämnen VARJE DAG!!! Hur är det möjligt kan man fråga sig men den matematiken är ganska enkel.. fuktkräm, make- up, foundation, hårspray & parfym (varav enbart dom kan innehålla över 400 kemikalier). Plussa på lite deo, nagellack, shampo och lipsyl på det om ni känner för att utsätta kroppen och miljön för lite extra gift. Eller BYT PRODUKTER! Det är inte så svårt, jag lovar, och det ska ju ändå handlas nytt när det tar slut eller hur? Det handlar om att gå till hyllan brevid den du vanligtvis köper produkter ifrån, slinka förbi hälsokosten på vägen hem eller varför inte handla online och få varorna hemskickade? Inte är det särskillt dyrt heller. Ta en av mina favoriter till exempel, svenska ekologiska märket Dermanord, där en ansiktskräm kostar 165:- och jämför med en kräm från Clinique som jag tyckte var en bra ide att smörja mig med som 16-åring och kostade 445:- Annars har Weleda börjat dyka upp
lite överallt så ni behöver inte ens byta affär.. Åhlens, Kicks & Coop är bara några
som har det i sitt sortiment och hänger ni på Lindex kan ni köpa det underbara
märket Wise vilket, precis som Dermanord, är både svenskt & ekologiskt.

Tack till alla som bryr sig om både er själva och naturen!

Liknande inlägg

4 kommentarer

Kicki

27 Nov 2009 07:29

Jag har ju börjat byta produkter, men det är så svårt med priser och så tycker jag.. just nu har jag ju H&Ms egna maskara.. 49:- en skitmaskara,men med allt jag har bytt så säger kassan att vi inte har råd med så många fler byten nu. Tips?? Hur hittar man billigare produkter som fortfarande är snälla och bra mot nautren och sig själv? Utan att behöva leta runt som en tok?

Angelica

27 Nov 2009 16:35

För att spara så mycket pengar som möjligt kan man ju börja med att sluta köpa både kroppslotion, hand/fot- och ansiktskrämer och endast använda en schysst ekologisk olja (tex oliv, mandel eller jojoba ) att smörja in sig med istället. Oljan går ju även att använda istället för raklödder och förutom att ha den istället för ansiktskräm fungerar den lika bra som rengöring också, du behöver bara en cellulosasvamp som hjälp vilken kanske kostar 10:- på hälsokosten. Fast du fick väl en sån av mig om jag inte minns fel? Ansiktsvatten är inte heller nödvändigt egentligen sålänge du inte har några speciella besvär utan det räcker med att badda dig med vanligt kallvatten innan du applicerar oljan. Så du kommer väldigt långt på bara vatten och olja, billigare än så vet jag inte det går att få?:) Sen är jag väldigt förtjust i Dermanords shampon som även dom fungerar som allt möjligt.. shampo, tvål, rengöring (om du har olja under), raklödder osv. Och vid det här laget borde du ha sparat så mycket pengar att du har råd med en mascara, om inte kanske du har nån kompis som säljer produkterna i fråga och kan ge dig nån procents rabatt ;)

stina

01 Dec 2009 22:42

är du bara 16 år och så här vettig? man blir så glad ska du veta! inte många i min umgänges krets som änker som mig och då är ändå vi fem år äldre än dig.. är du lite unik för din ålder du va? ;)

gillart jävligt mkt iaf! fortsätt såhär!

älskar hur du resonerar och uttrycker dig!

stina

01 Dec 2009 23:45

hahaha jaha. det var härifrån jag missuppfattade att du var 16 :p



men du är lika bra ändå vettu ;)



men då förstår jag mer det här med att det står att du är hudvårds- och massageterapeut! precis som jag vill bli.. kanske. jag är så feg. vill inte flytta till sthlm. men vet att om jag ska jobba inom det så ska jag absolut utbilda mig på axelssons!!

såg tidningen HÄLSA att de har utbildning som ekologisk hudvårdsterapeut nu! vart grymt sugen..

Har du utbildat dig där? :)

Kommentera

Publiceras ej