Resan mellan La Paz och Copacabana kan ha varit den längsta i mitt liv, och då tog den
bara 4h.. hade tandvärk från helvetet så satt bara och försökte att inte gråta av smärta på
bussen. Fy fan säger jag bara. Tabletterna jag fick av tandläkarn hjälpte föga så väl framme
gick jag och köpte det starkaste dom hade för att blanda med tandläkarpillren samt ett 3:e
piller för att minska på trycket. Efter att ha tryckt ut det mesta av varet samma natt blev
det lite bättre i själva tanden iaf men nu har det satt sig i kinden istället så ser ut som
Lina i Emil i Lönneberga. Hett! Fattar inte varför jag alltid ska vara sjuk på mina resor.
Titicaca är iallafall sydamerikas största sjö, 19mil lång & 5 mil bred.  Igår blev det en båt-
tur till Isla Del Sol, ett måste här tydligen men jag förstod faktiskt inte varför för så
fint var det inte. Kollade på ruiner och någon labyrint och gick sedan tre timmar över
topparna för att komma tillbaks till stranden på den södra sidan där båten tillbaks gick ifrån.
         
         
    
         
Men Bolivia är ju bra jävla tråkigt ibland.. först när man gick i land var man tvungen att köpa en biljett
för att få gå till ruinerna så köpte en biljett och gick vidare. Halvvägs över bergstopparna sen sitter 2
killar med en hemmasnickrad biljettskylt och kräver att jag köper en ny biljett för att få fortsätta gå,
och det är liksom inte läge att vända för båten som avgick från den stranden kommer hinna gå
innan man kommer tillbaks så betalar biljetten och fortsätter gå. Hinner inte långt innan en
kvinna sitter vid stigen för biljettkontroll. Iallafall, efter 2.5 timma, precis innan man kommer in
i byn där båten hem går ifrån, så tvingas man köpa ÄNNU en biljett! Det handlar inte om särskilt
mycket pengar utan det störiga är att man inte får någon information om det innan, för i så fall
hade det varit lugnt. Men här får man inte ens gå i land på bryggan utan att en stor Boliviansk
kvinna blockerar vägen och kräver pengar för att man ska få gå i land. Överallt är det även
olika priser beroende på om man är turist eller inte, lokalbefolkningen får liksom åka med
gratis och alla andra får betala dubbelt istället och man tillåter tex att hemlösa kliver på
turistbussarna för att tigga pengar innan avgång. Fattigt land visserligen men lösningen
finns inte där, tycker heller inte det är okej och det ska bli väldigt skönt att åka härifrån nu.
    

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej