Idag ska vi prata lite om transfetter. Jag klassar mig själv som nybörjare på området men ska dela med mig lite av det jag lyckats snappa upp såhär långt. Passande nog håller jag för tillfället på med ett projektarbete om just detta så det blir bra att repetera lite.

Så vad är transfett? Man använder en i sig bra vegetabilisk olja som får genomgå flertalet kemiska processer, bland annat får det reagera tillsammans med vätgas, nickelspån, fosforsyra, natronlut, lösningsmedel som hexan och bensin osv. Sedan bleks och deodoriseras oljan för att det ska lukta och se godare ut.

Det här hittar vi i bland annat margarin, kakor, godis, chips, snabbmat, frityrolja, popcorn, glass, bröd, creme fraiche & buljongtärningar under benämningar som
vegetabiliskt, härdat eller delvis härdat fett.

Låter inge vidare va? Men vad medför det för risker då?
Det här onaturliga fettet som härsknar i kroppen innehåller nu en hel del kemiska rester och är det mest inflammationsframkallande vi kan äta. Det ger även ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, bukfetma, blodproppar, fertilitetsproblem, cancer & FOSTERSKADOR! Tycker ni att det är okej att vi kan gå till affären och köpa mat som kan ge fosterskador? Jag tycker inte det.

Så nästa gång någon tycker jag är larvig för att jag inte äter margarin.. nu vet ni varför.

 

Liknande inlägg

6 kommentarer

TeDDyBeaR

22 Apr 2008 23:39

alltså det det värkar va sjukt inväklat!
tror man skulle behöva gå och handla med dig nån gång så man vet vad som är "bra och dåligt" att handla! margarin är det de man har på mackor eller är det de man typ steker i?

Angelica

23 Apr 2008 00:10

Du är välkommen att följa med. Margarin är det man steker & bakar med men du hittar det även i smöret man har på mackorna. Själv köper jag bregott till mackan och bakar med smör (eko såklart men det väljer du själv).

TeDDyBeaR

23 Apr 2008 10:49

fast ska man va helt ärlig så är det inte så ofta jag bakar, men steka kan jag göra ibland. och på mackor så använder jag inget sorts smör så det löser sig ändå :D

Frida

23 Apr 2008 11:57

Du är kul du Angelica=) Vi syns om några timmmar. Puss

gurkan

01 May 2008 18:01

Jamen, creme fraiche innehåller väl i alla fall naturliga transfetter och inte konstgjorda, åsså e de gott ibland =)

Angelica

04 May 2008 15:09

Du har alldeless rätt, creme fraiche har hamnat helt fel, det har smitit från listan över naturliga transfetter som jag inte skrev något om här.

Kommentera

Publiceras ej