Okej.. allvarligt nu folk! För er som inte redan vet det så slutade jag för en tid sedan att använda både disk & tvättmedel, jag var nyfiken på hurvida det egentligen gjorde någon nytta så jag bestämde mig för att ta reda på det. Och mycket riktigt..

Både disk och kläder blir precis lika rena som förut och jag slipper dessutom skölja glasen 5 ggr innan jag dricker för att försäkra mig om att diskmedlet är borta, och kläderna luktar inte billig parfymfabrik (nej jag använder naturligtvis inte parfym fulla med ftalater heller, men mer om det en annan gång)

 

Så vem var det egentligen som kom på att vi skulle börja med alla dessa rengöringsprodukter? Ja inte var det nån miljövän iallafall, för som ni förstår hamnar till slut alla dessa giftiga ämnen i våra sjöar och voila.. sjuka fiskar, rubbade ph-värden som leder till försurade sjöar osv. För många av dessa ämnen är onedbrytbara i naturen!

För att inte tala om uttorkande, cancerframkallande, hormorrubbande, ger ökad risk för ledgångsreumatism och annat onödigt i våra kroppar.


Då talar jag inte bara om diskmedel utan även tvål, shampo, balsam, hårinpackningar, hud och ansiktskrämer, deodoranter, hårspray, gele, mousse.. listan kan göras lång.. BARNolja, ja det är babyprodukterna som är värst ni skulle bara veta vad dom innehåller.
Men ju tidigare vi börjar smeta in oss med sånt här ju snabbare förstör vi hudens egna återfuktning och skydd och miljardföretagen har fått en konsument till, det är ju inte utan baktanke man prackar på mammorna med sånt här redan på bb.
Det är naturligtvis pengar som styr kosmetikaindustrin och dom vet mycket väl vad produkterna innehåller, huvudsaken är att inte vi konsumenter vet om det.

 

ps. Vid fett som vägrar ge med sig tar jag ibland hjälp av gulsåpa vid diskning, vilket består av tallolja och och mycket skonsamt för naturen. Sen finns det såklart både tvätt och diskmedel på hälsokostaffärer som är betydligt mildare än det vi traditionellt använder.

Liknande inlägg

1 kommentarer

Isabelle

24 Jan 2008 17:38

Jag känner igen mig angående att skölja ur glaset 5 ggr innan. Specellt om jag använt diskmaskin.
Det är så bra att du skriver en blogg om allt detta. Bra att lära sig ännu mer!!

Kommentera

Publiceras ej