Nyligen kom Världsnaturfonden ut med en ny fiskguide. Ni vet, en sån därn lista
över vilka fiskar som är "okej" (eftersom människan har världsherravälde & kan
bestämma vilka arter vi ska äta och inte) eller mindre okej att äta. Längst är
naturligtvis den rödmärkta listan i år, med inte mindre än tjugosju fiskar!
Men än finns det några tappra simmare kvar på den gröna. Vi har kommit en
bra bit på väg att utrota livet i haven så i jul tycker jag vi äter så mycket lax,
lutfisk & räkor vi bara orkar så slipper vi bekymra oss nästa år när dom inte finns
längre. Listan finns att ta del av i antingen fickformat eller en mer informativ variant.

Och eftersom WWF inte har stake nog att stå upp för det dom borde utan efter hot
från Vietnams regering valde att ta bort hajmal/pangasius från den röda listan
(fast odlingarna leder till hemsk miljöförstöring & svält) så får väl jag upplysa er
om att inte köpa den istället. Hur många svenskar som nu ens nånsin ätit hajmal?!
Hur som haver... en bra regel är att hålla utkik efter MSC & KRAV-märkt
fisk i frysdiskarna. Men enklast är nog ändå att äta vegetariskt!

Liknande inlägg

1 kommentarer

Kicki

12 Dec 2011 22:02

Bra inlägg! Jag länkar dig på min sida.. hojta om du inte tycker det är okej!

TYVÄRR, ja jag har testat pangasius, pga pengafrågan.. visste inte att det inte var en okej fisk, men jag kommer ändå aldrig äta det igen, första anledningen var pga smaken, men nu har jag ju en mycket bättre anledning :)

Ska ta en kik på länkarna du la upp, tack för bra läsning!

Kommentera

Publiceras ej