Ett måste om man befinner sig här ska vara att besöka Cartagenas finaste strand
"Playa Blanca" på ön Barú. Igår morse köpte vi därför 2 biljetter för 50000cop (ca 175:-)
styck exklusive tax på 13000 per person och gick ner till hamnen för att leta reda på vår båt.
     
          
Vad vi inte visste var att turen inkluderade en mindre sightseeing runt "Isla Rosarios" och även en
timmas stopp på en av öarna för strandhäng (eller snorkling för dom som ville betala 20000
extra). Åkte även förbi nån slags borg eller liknanade, guiden pratade ingen engelska
så förstod ingenting av vad som sas och orkade inte anstränga mig att försöka
lyssna heller om jag ska vara ärlig, men vi stannade till där några minuter, tillräckligt
länge för att 2 snabba pojkar skulle hinna paddla fram till båten för att tigga pengar åtminstone.
    
När solen stod som högst gled vi in på den kilometerbreda "Playa Blanca" mellan lekande barn
och en och annan vattenskoter. Blev väldigt förvånad att det var så pass mycket folk men
borde ha förstått att bilderna på den öde stranden omgiven av palmer och det perfekt
turkosa havet lockar sin skara människor. Blev först lunch bestående av den överlägset
godaste fisk jag ätit i hela mitt liv innan vi hittade en plats på stranden där vi slog oss ner
på en filt. Tyvärr innebär varenda strand som lockar turister här horder av försäljare vilket
drar ner helhetsbetyget ganska mycket tyvärr, å andra sidan är det extremt behändigt
när man väl blir akut törstig och man vet att en hel skottkärra fylld med is och
sånär på varenda dricka du kan tänkas vilja ha redan är påväg åt ditt håll.
     
Klarade väl ligga ungefär 5min åt gången innan man var tvungen att gå ner i
havet, som för övrigt var så varmt att jag (som redan är Sveriges största badkruka)
förmodligen aldrig kommer kunna bada hemma igen. Måste ha varit närmare 35 grader,
utan att överdriva det minsta. Så underbart skönt att det inte går att beskriva. Livskvalitet.
    
Från ingenstans hörde vi sedan hur det mullrade till och bara minuter senare var vi omgivna
av mörkblåa blixtrande moln, vinden tilltog, himlen öppnade sig och regn
är verkligen en underdrift här, det var snarare som om någon hällde vatten över oss.
    
Och det fick avsluta en härlig dag samt mitt 1:a besök i den Karibiska övärlden.
En värld jag tveklöst kommer att vilja se mer av i framtiden.
    

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej