Vid lunchtid den 18:onde, efter 18h på buss följt av taxi, flyg, buss, färja, 110 dollar i besöksavgift
och ännu en timma på buss, anlände vi till det lilla samhället Puerto Ayora på ön Santa Cruz. Där
checkade vi efter lite letande in på ett hotell för 14 dollar var som fick komma att bli vår fasta punkt
de kommande dagarna. Sen blev det direkt ut för att jämföra alla PADI-certifierade dykställen som
fanns innan vi slog till på "Eagleray" som kändes mest seriös. 300 dollar gick Henkes 4 fundive
lös på och 500 dollar för 5 dyk och en advanced-certifiering till mig. En tusenlapp dyrare än
vad det hade kostat att göra samma sak i Mancora, men oj vad mycket mer jag fick för pengarna.
    
Kvart över 7 nästa morgon stod vi redo nere i hamnen och tillsammans med Mirjam & Alejandro
från Argentina bordade vi den lilla båten som skulle ta oss till norra sidan av Isla Santa Maria.
Båtfärden blev den första i raden av många skumpiga sjösjuke-färder men ca 2h och några
flygfiskar senare var det dags för första dyket. I samma sekund som jag får en första glimt
under ytan förstår jag att det här kommer bli priceless. Sikten är makalös, det är som att dyka
i ett akvarium fyllt med massiva fiskstimm, hajar, muränor, rockor, havssköldpaddor & massa sjölejon.
         
Enda incidenten är när jag får problem med cyklopet.. måste tömma den på vatten och tar därför tag
i Henke för lite trygghet om något skulle gå fel, vilket det gör! Får inte ut vattnet och med svidande
ögon utan cyklop kryper paniken på, IGEN.. börjar andas fortare än vad bcd:n hinner ge mig luft
varför jag automatiskt försöker andas genom näsan istället och drar i mig massa saltvatten. Vid
det här laget sparkar jag omedvetet så hårt med benen att Henke inte orkar hålla mig nere och
utan det obligatoriska säkerhets-stoppet är smärtan i trumhinnorna inte att leka med när jag,
utan att förstå hur, lyckats dragit oss bägge hela vägen upp till ytan igen. Inte så bra... men
det är väl kanske såhär i början. Henke har iallafall lärt mig ett nytt sätt att rensa cyklopet på nu
vilket känns bra, tydligen fick han lära sig helt annorlunda på sin dykskola. Grym dag hur som helst.
         
Tillbaka på fastlandet blev det ett besök på banken då bankomaterna här bara tillåter 100 dollar i taget
(!!), samt en promenad till Charles Darwin Research Station för en kik på sköldpaddor och leguaner.
              
         
Dag 2 håller vi till runt Seymore, norr om Santa Cruz, känt för alla hammarhajar som brukar hålla
till här. Tyvärr hade vi inte havsströmmarna med oss och fick därför inte se några, man kan visst
inte få allt, men väl 3 andra hajsorter. Medan Mirjam satt och spydde på båten hann jag med 3
dyk den här dan. Först ett djupdyk förbi alla jellyfishes (som 2 i gruppen blev brända av) ner
till 32.1m, följt av navigering med kompass och sedan ett fundive där jag fick en go-pro-
kamera att fota med vilket var kul. 5 hajar cirkulerade runt mig och dykguiden sista 5-10
minuterna innan det var dags att avsluta för dagen och klättra upp i båten igen. Så häftigt!!
    
         
    
På eftermiddagen delade vi en taxi med Mirjam och Alejandro för att se Lavatunnlarna, fast
den egentliga höjdpunkten var jättesköldpadds-reservatet som vi utforskade i spöregnet.
Extremt nöjd med alla upplevelser på denna ö och efter ännu en tur till dyk-
skolan, spring på stan, köp av båtbiljetter och packning av väskor ställde jag
återigen klockan på 6 och seglade dödstrött ner i sängen, för jag vet inte vilken dag i rad.
    

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej