I måndags blev det en chickenbus (ni vet såna där man inte ska åka pga rånrisken
men som är så sjukt billiga att vi inte kan motstå..) till San Pedro La Laguna.
     
             
     
Vi installerade oss snabbt på "Hotel San Fransisco" och följde sedan med guiden, som
roffat oss samma sek vi anlände, till hamnen för att kolla alla tours som fanns tillgängliga.
     
Planen var att prova paragliding, något som till min besvikelse inte hade gått att göra alls
senaste veckan pga vinden. Funderade istället på en 3 timmars ridtur då det var så löjligt
billigt (120:-) men kände att kroppen inte skulle orka det. Fanns även massa leder att
gå men det var också bara att glömma tyvärr. Sen tar det bort hela grejen när det
mesta man vill göra här kräver poliseskort eller att man är en stor grupp varav
någon bär en machete för att man inte ska bli rånad, så vet inte om jag velat
bestiga den där vulkanen även om jag varit frisk faktiskt.. finns bättre land
att vandra i i så fall & är turismen inte viktigare för Guatemala än att ta
tag i situationen så kan jag spendera mina pengar i dom länderna istället.
     
Andra dagen tog vi iallafall en båttur över till San Marcos La Laguna.
En plats som kryllar av meditationsskolor & annat alternativt. Hade
innan funderat på att göra en 4v månmeditationskurs här men
var inte alls särskilt förtjust i den lilla byn som hippies över hela
världen anser har en läkande energi. Någon annanstans, en annan gång.
       
              
På kvällen blev det asiatiskt/indiskt på "Buddah Bar" där dom lokala förmågorna
var lite för närgångna och lite för tydliga med att dom ville sälja knark till oss
samtidigt som dom cirkulerade runt biljardbordet. I vanlig ordning satt jag
mest och iakttog folks händer och försäkrade mig om att vi inte hade några
värdesaker inom räckhåll. Jag litar inte på nån här. Morgonen efter tog vi båten
vidare till Panajachel. Inte alls min morgon.. först lacka jag ur på att dom blåste
mig på biljettpriset när alla andra uppenbarligen betalade mindre (inkl Henke)
så det slutade med att jag siktade kaffekoppen jag råkade ha i handen rätt in
i båtjäveln där killen som vägrade ge tillbaks mina pengar tagit belägring.
Sen fick vi betala överpris för att komma på en minibuss till Antigua. Stod
och diskuterade priset en lång stund innan vi kom överens och slutligen började åka..
          
..bara för att någon timma senare stanna vid en mack där chauffören försökte pressa oss
på mer pengar för att köra sista biten. Då blev jag fan vansinnig. Först komma överens
om ett pris och sen köra en sån fuling! Först när jag började fota bilen och honom och
Henke skrev upp turistnumret & vi började prata om att rapportera honom blev han
skitskraj och ville plötsligt hemskt gärna skjutsa oss sista biten, helt gratis. Men
förtroendet för honom var vid det laget lika med noll, han hade likväl kunnat köra
oss till nåt slumområde och dra fram en pistol så vitt jag visste så vi önskade honom
lycka till i framtiden om han fortsatte sådär och tog en chickenbus sista biten istället.
                       
     
Och ja, Antigua var charmigt men det är ju lite min lott i livet att lyckas välja sängen
där det bor bedbugs i kudden.. fy fan. Det räcker liksom inte med all annan skit
som gör att jag inte vill bo i min egen kropp för tillfället, orkar inte ens hålla
mig vaken en halvdag längre. Men tillbaks till historien så valde vi iallafall
att lämna Guatemala efter natten i Antigua och fortsätta mot El Salvador.

Liknande inlägg

2 kommentarer

syster-yster

10 Nov 2014 21:50

ja ni gör det bra som orkar. blir irriterad bara av att läsa om dessa stackars människor som ska luras å jävlas. tänker på dig och hoppas du och kroppen mår bättre snart. hade ni haft en fast adress hade jag skickat kollodialt silver till dig, det hade nog gjort susen. kramar <3

Svar: Letat efter ks här men det är dött lopp tyvärr..
Angelica

syster-yster

16 Nov 2014 11:23

misstänkte det. är det parasiter du har (vilket man har vid malaria om jag inte är helt ute och cyklar) så kan basiska livsmedel hjälpa då de inte trivs i den miljön, citronvatten, papaya, kokos, grönsaker.

Kommentera

Publiceras ej