Hur ska jag förklara dagarna i (vad jag med hästlängder kröner till) centralamerikas
vackraste huvudstad? Stan har allt! Gigantiska köpcentrum och smutsiga
gatumarknader, skyskrapor och slum, berg och hav, snabbmatkedjor
och, till min stora glädje, "Ecologica"= första ekoaffären jag satt min
fot i på 5 månader.. som att födas på nytt och påminnas om att jag
har en kropp att ta hand om! Vi bosatte oss på "Hotel Casco Antiguo"
i den gamla delen av stan, främst på grund av att dom lät oss checka in
klockan sex på morgonen, hade schysst frukostbuffe, takterass med nice
utsikt över centrum samt att vi var för bekväma för att hitta oss något annat.
     
          
     
Gamla stan kryllade av löjligt billiga affärer vilket var perfekt för en annan
som kände att det var dags att uppdatera klädförrådet lite efter snart ett
halvår i samma plagg, vilka (efter en citronsyra/klorindioxid-läcka i min
ryggsäck) var fulla av blekfläckar. Hann även besöka 3 större köpcentrum
där vi bland annat köpte en vinterjacka till Rickard och åt stört god choklad-
glass! Naturligtvis besökte vi också "Miraflores" en dag för att spana in båtarnas
passage genom Panamakanalen. Vi missade sista dagen med gratis inträde
då kropparna var för trötta för att klara av att röra sig en meter när klockan
ringde 08.00 incheckningsmorgonen, efter 1h sömn + att ha varit på resande
fot ett dygn, men helt klart värt dom där 15$ extra för att få sova några timmar.
     
                    
     
     
Strax under en vecka stannade vi i Panama City. San Blas lockade på den karribiska
kusten men vi hade inte riktigt tiden eftersom vi var tvungna att ta oss upp till Costa
Rica igen så jag kanske åker tillbaks och gör det senare. Istället hängde vi en del
på hotellet och tog igen oss lite, kollade film och spenderade diverse timmar
lyssnandes på en bipolär amerikan som krängde allt från vibramskor till kikare,
hade mer ideér än dom flesta av oss kommer i närheten av samt uppfunnit hur man
gör eld med hjälp av vatten och plast, något som funkade förvånansvärt bra faktiskt..
       
        
     
Höjdpunkten med stan var den halvmil långa strandpromenaden brevid den
flerfiliga motorvägen där joggare, rollerbladesåkare och barnvagnar mixades med
utegym, fotbollsspelande barn, lekparker, basketbollplaner, restauranger, sockervadd,
breakdance-tält och gatuförsäljare. Med strandsatta båtar på ena sidan, en mur av
skyskrapor på den andra och helikoptrar som åkte så lågt att det kändes som
att man kunde ta på dom mellan höghusen om man bara sträckte ut handen.
     
      
     
Sista dagen besökte vi fiskmarknaden, en av dom saker det rekommenderas att inte
missa här. Var egentligen på väg till busstationen men råkade springa rätt in i den
så tog ett varv bara för att. Vi var lyckligtvis inte där förrän vid 10-snåret så slapp
åtminstonde se itusågade hajar & dylikt för försäljning men ingenstans kan jag
tycka det är ett måste att se döda fiskar & annat uppradade på olika bord.
                     
Istället fortsatte vi till "Albrook" för att försöka få tag i 2st biljetter till San
Jose med "Tikabus". Men efter 1 timma i kön fick vi veta att det bara fanns
en biljett kvar. Erbjöd Reko att ta den som hade ett flyg att passa 2 dagar
senare då det skulle vara lättare för mig som pratar spanska att ta mig
dit med lokalbussarna, men han valde att följa med mig. Vi skyndade
därför tillbaka, packade ihop, checkade ut och påbörjade vad som skulle
bli en 29h lång resa, inkl en snabb övernattning i David, tillbaks till Costa Rica.
            
Färden gick problemfritt. I både Panama & Costa Rica avgår och anländer faktiskt
bussarna på utsatt tid, känns helt skevt men är mer än välkommet. Att ta sig igenom
gränsen tillsammans med en busslast av andra människor tog dock ca 2h istället
för dom ca 10minuter det tog när vi reste på egen hand, men vi hade väl ingen
jättebrådska. Väl tillbaks i San Jose tog vi en taxi till vårt gamla hotell där vi
spenderade natten efter en tur till multiplazat där vi såg "Exodus: Gods and Kings"
     
           
Och morgonen efter var det dags att skiljas åt efter fem månader tillsammans..
Det har verkligen varit 2 helt olika resor för oss och det har varit sjukt intressant
att se vad resandet gör med människor, aldrig sett förändringen ta skepnad så nära
förut fast jag känt den i min egen kropp tidigare. Och jag hann inte mer än säga "fan
vad jag kommer sakna dig" innan känslorna började virvla runt och tårarna trängde
fram, vi kramades/pussades hejdå, Reko åkte iväg runt hörnet i en gul taxi med
riktning mot flygplatsen & jag klev på bussen mot nästa etapp av resan: settling down!

Liknande inlägg

1 kommentarer

Pappa

18 Feb 2015 05:55

Halllloooooooooo. Vart har du tagit vägen. Har inte hört av dig på jättelänge. Går omkring och är orolig 😩 för dig. Ont i magen och undrar hur du har det. Älskar dig. Kram Pappsen.

Svar: <3 <3 <3
Angelica

Kommentera

Publiceras ej