Jag försöker kostmässigt hitta en bra väg som passar mig efter att ha provat på det
vegetariska livet de senaste 3.5 åren, & möjligen att vilt får stå med på menyn nån
gång ibland, eller så kanske jag istället provar på veganlivet ett tag som jag varit
nyfiken på så länge. Vad jag med stor säkerhet kan lova mig själv är iallafall att
jag aldrig någonsin kommer köpa industrikött igen. Det finns inget försvarsbart
med att stödja den vidriga industrin och jag tycker det är sorgligt hur många
som fortfarande stoppar huvudet i sanden och förnekar vad som egentligen
försigår bakom alla påhittade fasader, eller kort och gott inte vill veta.

Att burhönsen har nån jäkla inredd bur med sandbad och hängmatta och
grisarna bökar sig leriga bakom ladugården. När dom egentligen pickar sig
själva blodiga i desperata försök att bli fri kliande kvalster samtidigt som dom
bor så trångt att dom aldrig ens kan bre ut vingarna samt att grisar lever hela
sina liv inne på kalla betonggolv med avföring upp till knäna, aldrig får se
dagsljus och att suggor har så små bås att dom inte ens kan vända sig,
NÅNSIN! Djurrättsalliansens smygfilmande från dom 90 svenska
gårdarna som visade hur grisar åt på varandra och tvingades
trampa omkring bland döda svin vars inälvor vällde ut
över golvet säger det mesta... SE DEN NU vettja,
om du av någon anledning missade att göra
det förra gången jag skrev om det här..

Och med det här menar jag inte att alla ska sluta äta kött, jag menar bara att
vi
konsumenter har en enorm makt att styra industrin åt rätt håll via medvetna val.

Vi kan välja att bojkotta produkter som inte är etiskt hållbara och istället visa att
vi hellre köper kött/smink/rengöringsmedel och kaffe från seriösa företag som
jobbar för ett humant, kemikaliefritt, ekologiskt, mer naturligt och hållbart
sätt att leva på. Som inte stödjer djurplågeri eller skadar miljö & natur.
För dom finns. Att alltid leta efter den billigaste hamburgaren i frys-
disken kanske känns som ett klipp när du lämnar affären, men
varför var den billigast & vem fick betala det riktiga priset?

Liknande inlägg

5 kommentarer

Isabelle

02 Jun 2012 11:02

Tack för allt underbara du! Jag tycker att du som vet mer än vad de flesta gör kan väl skriva vad man ska tänka på att köpa eller inte? Typ ta upp ett ämne i taget och skriva det du vet. Jag skulle i alla fall uppskatta det! Är så ju lite som man faktiskt får reda på även fast sanningen inte behöver vara speciellt gömd..

Ps nu har jag börjat blogga igen, på mitt sätt =)

KRAM

Tessi

02 Jun 2012 16:35

Kämpa på! Bra skrivet och jag håller med dig helt. Sluta

aldrig vara så engagerad!



Kram!!!



Kom hit snart!

Angelica

04 Jun 2012 03:44

Isabelle: tack själv och glöm inte att du alltid är välkommen här när lägenheten känns för liten eller vad som :) men hur menar du med ämne? ämne som i ingredienser eller ämne som i själva varan? kramar



Tessi: tack fina, tänker på dig varenda dag ska du veta, lovar att höra av mig när jag är nere. kram!!

Kicki

04 Jun 2012 11:42

Så jävla perfekt inlägg. Jag känner så lika! Det vet du! Hoppas du lyckas påverka fler än vad jag lyckas med! Jag verkar mest lyckas reta upp folk känns det som :P

Angelica

04 Jun 2012 15:38

Kicki: verkar också mest lyckas trampa folk på tårna när jag väl går igång, men om det hos någon sås bara ett litet frö av medvetenhet som på sikt leder till förändring så är det ju värt det. eller hur? kolla bara på våra egna resor, för inte alls så många år sen visste man ju ingenting, när man käkade på donken varje dag och det enda som gällde var dyra clinique-krämer och make up store-smink! hemska tanke..

Kommentera

Publiceras ej